Dla zdecydowanej większości współczesnych turystów popularna jeszcze tak niedawno forma spędzania czasu na urlopie, polegająca głównie na leżeniu na plaży czy przy hotelowym basenie i nic nie robieniu przestaje się sprawdzać i zdecydowanie lepiej sprzedają się takie lokalizacje, które nie są w sezonie oblegane przez dziesiątki tysięcy turystów z całego globu a coraz chętniej rodziny wybierają się do miast jeszcze nie odkrytych, nawet we własnym kraju. Jedyne, co musi zrobić miasto pokroju Malborka, aby przykuć uwagę turystów w sposób wystarczający do utrzymania się w przemyśle turystycznym, to zadbać o ofertę kulturalną. Coraz częściej bowiem to nie hotele i nie SPA ani dostęp do morza decydują o popularności jakiejś lokalizacji wśród podróżujących. Dzięki Internetowi można natychmiast sprawdzić ofertę i wydarzenia w dowolnym miejscu w kraju, nawet w Malborku i równie szybko kilkoma telefonami załatwić sobie zarówno rezerwację na jakiś festiwal czy turniej, jak i nocleg w całkiem przyzwoitym nowoczesnym hotelu.